Det er ikke den letteste
opgave for en bilfabrik, at skabe en brugbar
elektrisk bil ud af en eksisterende model med
konventionel drivline. Med lidt kunstgreb er
projektet lykkedes udmærket for BMW, der også har
såvel X3 versioner med konventionelle ”ICE” motorer
samt en plug-in hybrid. Men er en iX3 Charged, som
er navnet på den fuldt elektriske ”BEV” (battery
Electric Vehicle), så overhovedet en X3.
Svaret på det spørgsmål har
jo meget at gøre med, hvad man egentlig forstår ved
en X3. Handler det om udseende, er svaret et klart
ja, for godt nok er frihøjden på en iX3 godt og vel
et par centimeter lavere end på de konventionelle
udgaver, men det ser man ikke lige i forbifarten.
Baghjulstræk og vadedybde
Og når vi benytter
betegnelsen crossover-SUV er det mest fordi den
opfylder vores kriterier for en SUV: Høj rummelig
bil, forøget frihøjde og mulighed for firehjulstræk.
Men hér ligger iX3 lige på kanten. X3 findes med
træk på alle fire hjul, men iX3 Charged gør det
ikke. Den har alene træk på baghjulene og med den
lavere frihøjde tenderer den til at være en
crossover. Men frihøjden er endda 17,9 cm og bilen
kan oven i købet mønstre en vadedybde på 50 cm, så
den kan altså godt køre gennem et mindre vandløb –
hvis der altså er greb i underlaget.
Det sidste er da heller ikke
umuligt, for iX3 Charged er udrustet med 245 mm
brede 19” hjul (50 procent lavprofildæk). De giver
godt vejgreb alene i kraft af deres størrelse og
store trædeflade. Men mon det egentlig ikke var af
en anden grund, at BMW har øget hjulstørrelsen
sammenlignet med de konventionelle basismodeller?
Mange kilo
For bilen er, som enhver
anden elbil i den størrelse og med en tilsvarende
rækkevidde, også ganske tung. Når man så kører
friskt gennem kurverne, som baghjulstrækket lægger
op til, godt underbygget af mange kræfter, så er der
brug for vejgreb til at holde den 2260 kg tunge bil
på vejen. Det er såmænd ikke fordi vægten er større
end på andre elbiler, og faktisk også kun et par
hundrede kg mere end plug-in hybrid versionen, men i
forhold til en nogenlunde tilsvarende benzin version
har man altså 385 ekstra kg med på turen – og det
kan mærkes.
Derfor må man ikke forvente,
at køredynamikken er som i en konventionel X3.
Motoreffekten er imidlertid på 286 hestekræfter og
drejningsmomentet på overbevisende 400 Nm. Derved er
0-100 km/t på 6,8 sekunder en option og det samme er
180 km/t på toppen. Det fartpotentiale skal
undervognen naturligvis også kunne håndtere, og da
er de brede hjul suppleret af BMW’ens 5-leds
baghjulsophængning en vigtig faktor.
Motorrummet indeholder store
dele af den elektriske drivline, men iX3 har træk på
baghjulene.
Adaptiv undervogn
Dertil kommer anvendelsen af
adaptiv affjedring. Netop den løsning er ideel til
en tung bil, som man gerne vil gøre lidt dynamisk.
Når der blot cruises er affjedringen komfortabelt
blød, men i samme øjeblik kørslen fordrer det,
strammes affjedringen op og stabiliserer bilen,
samtidig med at køredynamikken får et skud opad.
Trods fartpræstationerne er
iX3 ingen racerbil og det påstår BMW da heller ikke.
Faktisk skjuler man ingenting og man har oven i
løbet har gjort sit bedste for at fastholde den
velkendte køredynamik. At det af naturlige fysiske
grunde ikke helt er muligt, findes der talrige
skræmmeeksempler på hos flere kolleger, og dér
klarer iX3 Charged sig faktisk godt.
Realistisk rækkevidde
Batteriet er den alt
overskyggende grund til den store vægt. Det er på
400 Volt og har en kapacitet på 80 kWh – og er
placeret under gulvet. Det giver god mening, om end
batteriet tager noget af førnævnte frihøjde og
kabinepladsen. Men i en stor bil har det mindre
betydning. iX3 Charged måler 1,89 meter i højden og
4,73 meter i længden. Det giver også stor
luftmodstand og koster energi. Alligevel er
rækkevidden iht. WLTP 460 km, og det er ikke et
urealistisk tal. Med temperaturer i testperioden på
5-10 grader kørte vi 415 kilometer. Det er helt OK
og helt i overensstemmelse med en elbils almindelige
energitab i koldt vejr.
Bagagerummet rummer 510
liter, som kan øges til 1560 liter. Det er faktisk
bedre end den firehjulstrukne plug-in hybrid udgave.
Og i en elektrisk bil er elektrisk bagklap
naturligvis et must, så den følger også med til
prisen på 510.000 kroner. Den pris gør i øvrigt
elbils-udgaven til klart den billigste X3 på det
danske marked, hvilket er blevet endnu mere udtalt
efter at plug-in hybrid bilerne ved årsskiftet også
har fået et nyk opad i pris.
Stor ladehastighed – lille
anhænger
Hvad opladningsmulighederne
angår tager en 100 procent opladning på et 11 kW
ladepunkt 7,5 timer, og hvis man kan finde en ledig
150 kW hurtiglader, tager det 34 minutter fra nul
til 80 procent. Bilen selv har en maksimal
rekupationskapacitet på 134 kW.
Sidst, men også mindst (i
hvert fald, når det gælder størrelsen): En BMW iX3
Charged er begrænset til at trække en anhænger på
maksimalt 750 kg. Det er ikke meget, men det er ikke
et enestående tilfælde i elbilsverdenen.
|